Powered By Blogger

luni, 4 mai 2015

MĂRIUCA



MĂRIUCA

Toate drepturile rezervate. Reproducerea numai cu acordul autorului.

PERSONAJE:

Măriuca
Mama
Povestitorul
Cocoşul
Motanul
Oglinda
Pieptănele
Periuţa de dinţi
Masa
Patru copii: Monica, Oana, David, Codruţ
Păpuşa
Ursul
Iepuraşul

Acţiunea are două locuri de desfăşurare: acasă şi la grădiniţă.

Povestitor:
A fost odată o fetiţă

Ce Măriuca se numea
Şi, somnoroasă cum era,
Ea zi de zi întârzia
La grădiniţă.

Mama:
-Scoală, draga mea fetiţă,
Să te duci la grădiniţă.
Toţi copiii au plecat,
Numai tu mai eşti în pat!

Măriuca:
-Of! Mi-e somn, mi-e tare somn,
Lasă-mă, vreau să mai dorm!

Cocoşul:
-Cucuriguuu! Cucuriguuu!
Cucuriguuu, ce ruşine,
Ca să te trezesc pe tine,
De o oră am cântat
Şi tu tot nu te-ai sculat!
Am cântat de-am obosit
Şi tu tot nu te-ai trezit!

Mama:
-Haide, Măriucă, scoală
Şi mergi iute şi te spală!
Somnul iute o să plece,
De te speli cu apă rece!

Măriuca:
-Apă rece?! Brr!... Mi-e frică,
Şi-apoi nu sunt murdărică!

Mama:
-Eu acuma plec de-acasă,
Trebuie să merg la muncă.
Tu te-îmbracă şi mănâncă!
Micul dejun e pe masă.
La revedere, Măriucă!

Măriuca:
-Nu te-ngrijora,mămică,
Mă descurc şi singurică!

Mama pleacă, fetiţa ţopăie de bucurie.

Tii!.. ce bine c-a plecat,
De spălat iată-am scăpat!
Of! Acum să mă îmbrac!
Unde-i rochia?

Motanul:
-E sub pat!

Măriuca:
-Dar ciorapii, unde-or fi?
Nu-i zăresc deloc pe-aci!
Îi caută
Nu-s sub scaun, nu-s sub masă,
Poate i-o fi luat mămica
Să mi-i coasă!

Motanul:
O să-i cauţi mult şi bine,
Că-s aici, în coş, la mine!
Cum să le găseşti, când toate
Ţi le lasi împrăştiate?
N-am mai întâlnit vreo fată
La fel de dezordonată!

Măriuca:
-Ia mai taci, măi Motănel,
Parcă tu ai fi altfel?
Toată ziua leneveşti,
Torci, te plimbi, te linguşeşti
Şi de vezi vreun şoricel
Nici nu te iei după el!

Motanul:
-Dar măcar eu sunt curat,
Tu deloc nu te-ai spălat!
Dinţii nu ţi-ai periat,
Părul nu ţi-ai pieptănat!

Măriuca:
-Dar, mă rog, ţie ce-ţi pasă?
Eu şi-aşa sunt tot frumoasă!

Motanul:
-Eşti frumoasă? Ieşi în tindă
Şi te uită în oglindă!

Măriuca:
-Da, mă uit, crezi că mi-e frică?

Motanul:
-Să vedem ce o să zică!

Oglinda:
-Ei, îţi place ce zăreşti?
Uite ce murdară eşti!
Şi din grupa de copii,
Nimeni nu te va iubi.

Măriuca:
-Eşti oglindă mincinoasă!
Ţi-e necaz că sunt frumoasă
Şi de-aceea mă poceşti!

Oglinda:
-Nu te mint, fetiţă mică,
Dar eşti tare murdărică!

Măriuca:
-Nu te cred, eşti mincinoasă
Şi oricum mie nu-mi pasă!
Nu mă joc cu alţi copii,
Eu mă joc cu jucării.
Plec la grădiniţă-ndată!....
Dar nu îmi găsesc o gheată!
 Caută gheata.

Motanul:
-În bufet ai căutat?

Măriuca:
-Am găsit-o.
 Se încalţă.

-Am plecat!

Pieptănele:
-Părul nu ţi-ai pieptănat
Şi nu ţi-ai legat fundiţă.
Aşa pleci la grădiniţă?

Măriuca:
-Ia mai lasă-mă în pace,
Să mă pieptăn nu îmi place!
Grija mea n-o mai purta,
Căci îmi stă bine şi-aşa!

Periuţa de dinţi:
-Dinţii ţi s-au cariat
De când nu te-ai mai spălat,
Haide, vino de te spală!

Măriuca:
-Nu vreau, pasta e amară!

Masa:
-Vino să te-aşezi la masă!
Pâinea-i proaspătă, gustoasă,
Mămica ţi-a pregătit:
Brănză, ouă şi lăptic.

Măriuca:
-Brănză, ouă eu nu vreau!
Lapte dulce eu nu beau!
Pâinea nu e feliată...

Masa:
-Dar ce-şi place, dragă fată?

Măriuca:
-Prăjituri şi ciocolată!
Fiindcă n-ai, eu plec îndată!

Motanul, Pieptănele, Periuţa de dinţi, Masa:
-Cum o să te duci aşa?
Nu pleca, stai, nu pleca!

Povestitorul:
A plecat, n-a ascultat
Şi-a ajuns la grădiniţă
Cea mai murdară fetiţă.
Ce copil dezordonat!

Măriuca:
-Copii, bună dimineaţa!

David:
-Iarăşi ai întărziat!

Monica:
-Uite ce murdară-i faţa!

Codruţ:
-Şorţuleţul e pătat!

Oana:
-Gulerul nu-i aranjat!

David:
-Ghetele nu sunt curate!

Monica:
-Unghiile nu-s tăiate!

Oana:
-N-o să te mai joci cu noi!

Măriuca:
-Nici nu-mi pasă, sunteţi răi!
Mă joc cu păpuşile.

Păpuşa:
-Nu vrem să te joci cu noi,
 Ne pătezi rochiţele!
Uite cât eşti de murdară,
Întâi du-te şi te spală!

Măriuca:
-Să mă joc cu Martinică!

Ursul:
-Nu m-atinge, mi-este frică!
Vezi, blăniţa mea curată
Se va murdări îndată!

Măriuca:
-Iepuraşul poate vrea
Măcar de vorbă să stea!

Iepuraşul:
-Nu vorbesc cu tine, fată,
Nu eşti ca mine curată.
Eşti murdară, nu m-atinge!

Măriuca:
-Chiar şi iepuraşul fuge!
Dacă nu mă vrea niciunul
Să iau repede săpunul,
Pieptănul şi periuţa,
Pasta şi cu forfecuţa
Şi cu ele, deîndată,
Măriuca e curată!
Îmi schimb şorţul şi rochiţa,
Şi îmi leg în păr fundiţa.
Toţi copiii vreau să zică:
Ce frumoasă e fetiţa!

Măriuca se retrage şi se aranjează.
Copiii formează un cerc, se joacă şi cântă. În mijloc se află Oana. Ea il alege pe David si danseaza împreună.David o alege apoi pe Măriuca.

Toţi copiii:
-Joacă, joacă, joacă fetiţă,
Că eşti frumoasă ca o garofiţă
Şi jocul nostru este format
Dintr-o fată şi-un băiat.

Oana şi David dansează împreună.
Joacă,  joacă, joacă-aşa,
Căci fata pe tine te vrea...

--Joacă, joacă, joacă băiete,
Căci ţara este plină de fete
Şi jocul nostru este format
Dintr-o fată şi-un băiat.

David:
-O aleg pe Măriuca.
Uite cât e de curată,
Parcă este altă fată!

Cei doi copiii dansează împreună.
Joacă, joacă, joacă-aşa,
Băiatul pe tine te vrea....

Măriuca:
-Ce bine e să fii curat,
Silitor şi ordonat.
Toţi îţi spun că arăţi bine,
Nimeni nu fuge de tine!
Ca să nu păţiţi ca mine
Vă rog sfatul să-mi urmaţi:
De acasă când plecaţi,
Întrebaţi-vă oglinda
Cât de bine arătaţi!

Cortina


Scenetă publicata în cartea De-a actorii- editura Aramis- Bucureşti, 1999.





























Fotografii- Grupa Licuricii, prof. Popoiu Mirela, Oras Siret. jud. Suceava.  

Trofeul concursului Poftiţi la teatru!- mai 2014 cu piesa Măriuca.  




4 comentarii:

  1. Meritati tot ce este mai frumos in lume. Putine persoane ofera cu atata generozitate textele scenetelor/ poeziilor. Multumesc
    Elena Pop

    RăspundețiȘtergere